Berichte/Features
Woche 44 - 48 / 5.11. - 2.12.07
Die Projekte " Kraanerg" und "Riddim Warfare" von Paul D. Miller, a.k.a DJ Spooky That Subliminal Kid
Iannis Xenakis: Kraanerg / 1998 / 74:00
ST-X Ensemble, conductor: Charles Zacharie Bornstein
Tape, quadraphonic ADAT: Paul D. Miller
Live recording of the concert in New York City on November 12th, 1998
Paul D. Miller a.k.a DJ Spooky: Riddim Warefare / 1998 / 42:00
CD (OPRD-30031)
1. Pandemonium
2. Synchronic Disjecta
3. Object Unknown
4. It´s Nice Not to Lose Your Mind
5. Dialectical Transformation I (A Parallax View)
6. Post-Human Sophistry
7. Quilombo Ex Optico
8. Rekonstruction
9. Scientifik
10. A Conversation
11. Peace in Zaire
Kraanerg
Iannis Xenakis "Kraanerg" (1968/69)
Ballettmusik für 4-Spur-Tonband und Orchester
geschrieben im Auftrag des National Ballett Guide of Canada
UA 1969 Ottawa
Mitschnitt vom 12.11.1996 N.Y. City, Great Hall in Cooper Union
ST-X Ensemble, Leitung: Charles Zacharie Bornstein
Paul D. Miller, 4-Kanal ADAT
Die Aufführung fand konzertant statt und wurde mit Iannis Xenakis einstudiert. Paul D. Miller, der die elektroakustische
Seite dieser Aufführung betreute, ist Konzeptkünstler, Schriftsteller, Musiker und Initiator dieses
Projektes. Seine Bewunderung gilt vor allem den visionären
Aspekten des interdisziplinären Denkens Innais Xenakis. Xenakis, für den die Disziplinen Wissenschaft, Architektur,
Philosophie und Kunst in einer engen Verbindung standen, hat mit seinen stochastischen Kompositionstechniken
Neuschöpfungen musikalischer Ausdrucksformen generiert.
"I originated in 1954 a music constructed from the principle of indeterminism: two years later I named it "Stochastic music".
The laws of the calculus of probabilities entered composition through musical necessity…But other paths also led to the
same stochastic crossroads - first of all, natural events such as the collision of hail or rain with hard surfaces, or the song
of cicadas in a summer field. These sonic events are made out of thousands of isolated sound; this multitude of sounds, seen as
a totality, is a new sonic event."
Iannis Xenakis, "Formalized Music", 1955
DJ Spooky on Xenakis:
www.furious.com/PERFECT/ohm/xenakis.html
Paul D. Miller is a conceptual artist, writer, and musician working in New York. His written work has appeared in The
Village Voice, The Source, Artforum, Raygun, Rap Pages, Paper Magazine, and a host of other periodicals. Miller's first
collection of essays, Rhythm Science, was published by MIT Press in April 2004, and was included in several year-end lists of
the best books of 2004, including the Guardian (UK) and Publishers Weekly. In 2005, Sound Unbound, an anthology of writings on
sound art and multi-media by contemporary cultural theorists will follow Rhythm Science. More:
www.djspooky.com/hype.html
Hören Sie auf diesem Sendeplatz Reportagen von Festivals, Symposien, Kongressen und Ausstellungen rund um die vielfältige Szene der elektroakustischen Kunst.