Sounds only
April / Mai 2011
Die Projekte " Kraanerg" und "Riddim Warfare" von Paul D. Miller, a.k.a DJ Spooky That Subliminal Kid
Iannis Xenakis: Kraanerg / 1998 / 74:00
ST-X Ensemble, conductor: Charles Zacharie Bornstein
Tape, quadraphonic ADAT: Paul D. Miller
Live recording of the concert in New York City on November 12th, 1998
Paul D. Miller a.k.a DJ Spooky: Riddim Warefare / 1998 / 42:00
CD (OPRD-30031)
01. Pandemonium
02. Synchronic Disjecta
03. Object Unknown
04. It´s Nice Not to Lose Your Mind
05. Dialectical Transformation I (A Parallax View)
06. Post-Human Sophistry
07. Quilombo Ex Optico
08. Rekonstruction
09. Scientifik
10. A Conversation
11. Peace in Zaire
Kraanerg
Iannis Xenakis "Kraanerg" (1968/69)
Ballettmusik für 4-Spur-Tonband und Orchester
geschrieben im Auftrag des National Ballett Guide of Canada
UA 1969 Ottawa
Mitschnitt vom 12.11.1996 N.Y. City, Great Hall in Cooper Union
ST-X Ensemble, Leitung: Charles Zacharie Bornstein
Paul D. Miller, 4-Kanal ADAT
Die Aufführung fand konzertant statt und wurde mit Iannis Xenakis einstudiert. Paul D. Miller,
der die elektroakustische Seite dieser Aufführung betreute, ist Konzeptkünstler,
Schriftsteller, Musiker und Initiator dieses Projektes. Seine Bewunderung gilt vor allem den
visionären Aspekten des interdisziplinären Denkens Innais Xenakis. Xenakis, für den
die Disziplinen Wissenschaft, Architektur, Philosophie und Kunst in einer engen Verbindung standen,
hat mit seinen stochastischen Kompositionstechniken Neuschöpfungen musikalischer
Ausdrucksformen generiert.
"I originated in 1954 a music constructed from the principle of indeterminism: two years later I
named it "Stochastic music". The laws of the calculus of probabilities entered composition through
musical necessity…But other paths also led to the same stochastic crossroads - first of all,
natural events such as the collision of hail or rain with hard surfaces, or the song of cicadas in
a summer field. These sonic events are made out of thousands of isolated sound; this multitude of
sounds, seen as a totality, is a new sonic event."
Iannis Xenakis, "Formalized Music", 1955
DJ Spooky on Xenakis:
www.furious.com/PERFECT/ohm/xenakis.html
Paul D. Miller is a conceptual artist, writer, and musician working in New York. His written
work has appeared in The Village Voice, The Source, Artforum, Raygun, Rap Pages, Paper Magazine,
and a host of other periodicals. Miller's first collection of essays, Rhythm Science, was published
by MIT Press in April 2004, and was included in several year-end lists of the best books of 2004,
including the Guardian (UK) and Publishers Weekly. In 2005, Sound Unbound, an anthology of writings
on sound art and multi-media by contemporary cultural theorists will follow Rhythm Science. More:
www.djspooky.com/
Hier werden Produktionen aus Archiven der Elektroakustischen Musik, wie z.B. dem Archiv der DEGEM oder dem IDEAMA- und dem DEGEM-Archiv des ZKM, dem Archiv des elektronischen Studios der TU Berlin sowie anderen internationalen Archiven und Dokumentationen elektroakustischer Kunst unter verschiedenen Aspekten präsentiert.